Mijn zesde week alweer!

4 oktober 2016 - Jambiani, Tanzania

Het is inmiddels al weer twee weken geleden dat ik een blog heb geschreven, dus bij deze een lekker lang verhaal! Ik heb in de tussentijd veel geleerd en leuke dingen gedaan. Ten eerste heb ik 19 september twee duiken gemaakt in Paje. Dit was heel erg mooi, en weer heel anders dan in Egypte. Heb meteen mijn GoPro uitgetest, wat goed is gelukt! Ik moet alleen nog wat met de instellingen spelen om een nog wat mooiere kleur onder water te krijgen. De boot was ook een hele ervaring, het waaide hard dus er waren hoge golven. Ook fijn dat ik al mijn nieuwe duikspullen heb kunnen uittesten! Over twee weken ga ik sowieso weer duiken, dan gaan we naar het noorden van het eiland waar het duiken het mooist schijnt te zijn.

Na het duiken was mijn weekend voorbij, en heb ik weer een week mogen werken met al onze lieve kinderen. 21 september was een leuke dag, toen kwam er een nieuw kind voor het eerst. Eindelijk een meisje! Het is erg leuk om met haar te werken, ze is lekker pittig en dat maakt het ook wel een uitdaging. Deze week hebben we mooie foto’s gemaakt van kinderen voor op de website! Sommigen vonden het een beetje spannend, en anderen stonden juist weer mooi te poseren voor de camera! Deze week heb ik ook een oproep of Facebook geplaatst dat ik op zoek was naar tablets, omdat de kinderen het super leuk vinden om naar filmpjes te kijken maar op de telefoon is dat een beetje moeilijk kijken. Ik had al snel reactie en heb ondertussen al 4 tablets verzameld! Super lief dat er mensen zijn die ze zomaar willen doneren. Het werk blijf ik ook heel erg leuk vinden. Ik wissel regelmatig af van groep, en elke dag gebeuren er wel dingen waar ik vrolijk van wordt. Alleen het zien van de kinderen blijft me nog steeds blijmaken! De foto’s zeggen meer dan mijn woorden :)

Vorig weekend ben ik samen met Kirsten weer naar Stonetown gegaan. De eerste dag hebben we lang door de stad gelopen, lekker gewinkeld en heerlijk gegeten bij MaruMaru! We hadden ’s avonds nog zin om iets te doen, dus na een beetje rondvragen zijn we naar Tatu gegaan. Dit was een leuk soort barretje, waar wat lokale mensen en toeristen waren. We hebben het hier erg naar onze zin gehad, dit was wel voor herhaling vatbaar! De volgende dag zijn we naar Prison Island en de zandbank gegaan. Dit was super leuk! Aangekomen op Prison Island zagen we echt de meest grote schildpadden ooit. Echt niet normaal gewoon, en super oud. De oudste was al 192 jaar. Ik snap echt niet hoe die dieren zich voortbewegen over alle rotsen en boomwortels, maar toch doen ze het! We hebben ze ook van heel klein gezien, misschien pas een week oud maar deze zaten achter dubbele gaashekken dus zo heel goed zichtbaar was het niet. We hebben daarna nog wat rondgelopen op het eiland waar de schildpadden niet zaten, maar dit was niet zo interessant. Na Prison Island zijn we doorgevaren naar de zandbank. Dit is een soort ministrand midden in de zee, waar bij eb een zandbank ontstaat. We hebben hier genoten van het uitzicht, en van het snorkelen. Of nouja, er was helemaal niks te zien maar even zwemmen was wel lekker. We hebben hier ook een super lekkere barbecue gekregen, waar ik voor het eerst octopus op heb! Dit was echt super lekker, dat had ik niet verwacht. Later deze week hebben we dat ook nog thuis op. Verder kregen we ook kreeft wat hier eigenlijk super duur is, inktvis, garnalen en witvis. Ik heb er echt van genoten, het was lekker vers en wie houdt nou niet van een barbecue op een parelwit strand? Teruggekomen aan land hebben we onze spullen opgehaald en zijn we naar de grote supermarkt gelopen. Dit viel een beetje tegen, maar we hebben wel lekker een soort knakworsten gekocht die we ’s avonds hebben gegeten. Dit weekend is ook weer voorbij gevlogen, een nieuwe werkweek voor de boeg!

Deze week is lekker zijn gangetje gegaan. Ik ben me ook erg gaan focussen op school en probeer steeds te bedenken op welke manier ik mijn competenties kan behalen. Binnenkort wil ik mijn eerste verslag af hebben en het is belangrijk dat ik dan weet wat de mogelijkheden zijn en wat ik kan uitproberen. Ook ben ik deze week bezig geweest met persoonlijke leerdoelen op stage, en ik moet zeggen dat ik wel het gevoel heb dat ik me op bepaalde dingen al heb verbeterd! Het is voor de rest ook wel redelijk rustig geweest. Grote Salum was er deze week niet, hij is altijd erg aanwezig dus het was zo wel heel erg rustig in de klas. Daarentegen heeft kleine Salum zijn gat van deze week juist wel weer opgevuld haha, ik ben benieuwd hoe het gaat als Salum weer terug is! Hij was afwezig door de bruiloft van zijn zus. Aan de andere kant, bij de multiple groep, misschien we helaas al een langere periode een kind: Hassan. Hij is al ruim vier weken zien, hij heeft vreemde bulten in zijn gezicht wat uiteindelijk ook besmettelijk schijnt te zijn. Hij komt dus pas terug wanneer het helemaal is genezen, maar wie weet hoe lang dat nog duurt.

Afgelopen weekend was lekker rustig. Zaterdag ben ik lekker naar het strand hier in de buurt gegaan, lekker in de zon gelegen en lekker gegeten. Zondag ben ik samen met Kirsten naar Jozani Forest gegaan. In dit bos leeft de Columbusaap, die alleen nog maar in Zanzibar te vinden is. Ik heb erg mooie foto’s kunnen maken, de apen gingen mooi poseren voor de camera! Ik vond het erg leuk maar wel een beetje toeristisch maarja dat is ook wel weer logisch. Nadat we de apen hadden gezien, zijn we verder gaan lopen in het bos. Het was er leuk om dit te zien, vooral omdat ik van te voren niet wist dat Zanzibar nog zo groen kon zijn! Na het eerste deel zijn we een klein stukje met de taxi gereden om naar het mangrovebos te gaan. Dit was erg apart om te zien, dat ze in Zanzibar zelfs mangroves hebben! We hebben hier nog leuke foto’s kunnen maken.

Maandag zijn er drie nieuwe meiden aangekomen, en dat is erg gezellig! Kirsten en ik hebben hen maandag meteen het strand van Paje laten zien, en hebben zo lekker weer een relaxte dag gehad. ’s Avonds hebben we weer lekker gegeten bij Paje by night, en zo is het volgende weekend week echt voorbij gevlogen! Het is weer tijd voor een werkweek, ik ben benieuwd wat ik weer ga zien, leren en meemaken de komende tijd!

xxx Anne

1. Maaike Heyms:
    4 oktober 2016
    Hey Anne!
    Leuk om te zien dat je het zo naar je zin hebt!
    Heel veel succes en plezier nog :)
    xx Maaike

-X-
  3. José:
    5 oktober 2016
    Hoi Anne,

Heel leuk om te lezen dat je het zo leuk heb. Dat je veel leert lijkt me ook logisch Leuke foto's die je op je pagina erbij zet.

Groetjes Dick
  4. José:
    6 oktober 2016
    Leuk om zo van je avonturen op de hoogte te blijven,

José xxx