de laatste week van oktober

1 november 2016 - Jambiani, Tanzania

Hoi,

Ik heb dit keer echt een heel lange blog geschreven met een uitgebreid verhaal over elke dag in de laatste week van oktober. Het schetst een beeld van hoe mijn week er hier een beetje uitziet, en wat ik hier allemaal doe en beleef. Ik heb de namen van de kinderen niet volledig beschreven, dat leest misschien net wat minder handig maar ik wil niet dat er persoonlijke informatie met de naam van de kinderen online komt. Als je vragen hebt mag je het natuurlijk wel altijd vragen! De foto's komen dit keer wat later, ik moet de foto's nog op mijn laptop zetten en dat lukte even niet helaas :(

25-10-16:

Vandaag heb ik op de schoolgroep gestaan samen met Kirsten en Sanne. Op de schoolgroep zitten momenteel zes kinderen. Op de andere groep stonden Ellen, de twee nieuwe meiden en Sascha. Vandaag zijn de kinderen voor het eerst gesplitst opgehaald in twee verschillende auto’s omdat het anders niet goed zou passen in de auto. Dit was wel fijn want zo waren we wel wat sneller op school en konden we eerder beginnen! Ook kwam Ha. vandaag voor het eerst in tijden weer, hij is erg weg geweest omdat hij ziek was en ik vond het heel leuk om hem weer te zien! Ik heb vandaag nog niet met hem gewerkt maar heb er zin in om dat van de week weer te kunnen doen. Doordat we met twee autos’s gelijk aankwamen betekende dit wel dat we met de les moesten wachten tot Ka. zijn therapie eerst had gedaan. We zijn toen eerst nog even buiten gaan spelen, we hadden een nieuwe bal maar die is helaas na deze keer spelen al meteen kapot gegaan. Toen Ka. klaar was met zijn therapie zijn we begonnen met de les. Kleine Sa. is hier bijgebleven, en dit ging erg goed! Hij kon al dingen meezeggen en aanwijzen dus dat was erg positief. We gaan dit vanaf nu ook wat vaker met hem doen. Grote Sa. deed tijdens de les nog erg goed mee, maar bij de creatieve activiteit had hij nog maar weinig zin. We hebben een tekening gemaakt met waskrijt en stickertjes, en de rest van de kinderen vond dit erg leuk! Maar Sa. rende van de ene naar de andere kant en ook toen we gingen drinken wilde hij niet gaan zitten. Buiten is hij zelfs uit de poort gerend. Het is soms moeilijk wat we moeten doen, omdat we het gedrag het liefst negeren omdat een reactie is wat hij wil. Uiteindelijk is hij toch terug naar binnen gekomen en de rest van de dag heeft hij geholpen met klusjes doen bij Fabi. Dit is iets wat hij leuk vindt om te doen dus we willen gaan proberen of dit wat vaker kan. Na het buitenspelen heb ik de hoeken gedaan met Mb. Dit was erg leuk, want hij kreeg erg veel persoonlijke aandacht waardoor ik merkte dat hij losser werd. Hij was super actief en ging het hele lokaal door. Hij heeft met de knuffel Mr. Jambo gespeeld en wat geluiden en klanken laten horen, dat had ik bij hem nog nooit eerder gehoord dus dat was erg leuk! Hij was echt aan het spelen zonder verlegen te zijn en zo zag ik weer dat hij gewoon heel veel persoonlijke aandacht nodig heeft! De het spelen in de hoeken gingen de kinderen weer naar huis. Eenmaal zelf ook thuis gekomen zijn we zoals altijd gaan lunchen. Ik heb er wel zin in dat mijn ouders straks wat lekkers meenemen voor op brood, ik houd van Nutella maar nu wordt het soms toch wel een beetje veel haha. Na de lunch zijn we zoals altijd gaan rapporteren in het formulier. Hiermee houden we alle doelen van de kinderen nauwlettend in de gaten. Dit is een routine die we dagelijks doen. Na het rapporteren zijn we nieuwe doelen gaan stellen voor de kinderen. De doelen die we nu rapporteren zijn voor drie maanden, en die zijn nu voorbij. Ik vind het erg leuk om mee te denken en werken aan deze doelen, dit is iets wat we maar 1 keer doen in de periode dat ik hier ben en het kost veel tijd en werk, maar het is ontzettend interessant. Toen we hiermee klaar waren voor vandaag, ben ik begonnen met koken want dat was mijn beurt vandaag. Ik heb curry gemaakt wat de meesten wel heel lekker vinden en ik wil ook zo’n potje mee naar huis nemen dat ik het thuis ook kan maken! Het is heel simpel gewoon rijst met kokos en de groente ook met kokos en dan deze kruiden, maar het is echt heel lekker! ’s Avonds heb ik nog wat gekletst met de andere vrijwilligers en ben ik vroeg gaan slapen want ik was erg moe!

26-10-16:

Vannacht heb ik voor het eerst in lange tijd wat minder goed geslapen. Ik ben eerst wakker geworden van een erg harde regenbui, en daarna nog een keer om 6 uur omdat een of andere gek had bedacht dat het wel leuk was om hard, maar dan ook echt heel hard muziek te draaien. Om kwart over 9 stond het ontbijt weer klaar dus ik was vanochtend nog best moe! Ook deze dag stond ik op de schoolgroep. Het was een erg rustige dag, allebei de Sa.’s waren er niet dus er waren nu maar 4 kinderen. De Sa’s zijn samen ook de drukste kinderen, dus het was best apart zo’n rustige dag te hebben op de school. Dit kwam opzich wel mooi uit, want de twee nieuwe meiden stonden vandaag voor het eerst op deze groep. Het is dan wel fijn om zo rustig alle uitleg te krijgen over deze groep, en daarna pas echt te ervaren hoe het is. Ik heb me vandaag niet gericht op een individueel kind, maar meer op alle kinderen een beetje. Dit was vandaag prima te doen omdat we met best veel mensen bij maar vier kinderen waren. Voor de les begon zijn we even buiten gaan spelen totdat Ka. klaar was met zijn oefeningen. We hebben toen een spelletje gedaan dat de kinderen de bal moesten rollen tussen iedereens benen door. In het begin lukte het niet echt, maar na een paar keer proberen ging het steeds beter! Met de bal spelen blijven de kinderen erg leuk vinden. Toen Ka. klaar was met zijn therapie, is de les begonnen. De les ging erg goed, alle kinderen deden goed mee en Ab. keek voor het eerst mee met het boek, en kleine Sa. ook weer. Zij waren er bij het rondje begroeten ook al bij. Kleine Sa. deed dit erg goed, hij gaf aan iedereen een hand en zei zelf jambo. Hij was ook niet verlegen, wat hij soms juist heel erg kan zijn. Bij Ab. was het een ander verhaal. Hij moest echt gedwongen worden om een hand te geven, en maar 1 keer kwam er een erg boze jambo uit. Hij vind dit nog erg spannend, en als we dit wat vaker met hem oefenen zal het steeds beter gaan. Ook tijdens het boek waarbij de kinderen leren tellen van 1 tot 10 deden alle kinderen goed mee. Het viel erg op dat de kinderen rustiger waren zonder de Sa.’s, zij waren nu minder snel afgeleid. Tijdens de creatieve activiteit hebben we de letters verder gekleurd, zodat we daar later mooie slingers van kunnen maken. Ook hebben de kinderen nog een mooie Cars kleurplaat ingekleurd. Na de creatieve activiteit zijn we weer buiten gaan spelen, de kinderen hebben erg lief samengespeeld met de bal. Lekker in het stof zitten en met de bal overrollen. Ook overgooien met de nieuwe vrijwilligers vonden ze erg leuk! Zelfs M. heeft vandaag lekker gespeeld met de bal, net zoals gisteren is hij echt een beetje losser geweest. Dat was erg leuk om te zien, want dat heb ik zelf dus nog nooit eerder gezien! Na het buitenspelen zijn we weer terug naar binnen gegaan en hebben we weer wat gedronken. Hierna zijn we in de hoeken gegaan, normaal is dit altijd met de blokken en puzzels maar in plaats van de blokken hadden we vandaag een winkelmandje met spulletjes en een grote brandweerauto om mee te spelen. De kinderen vonden het erg leuk om hier mee te spelen, en het is leuk om weer iets nieuws te hebben! Met het winkelmandje kunnen we ook weer nieuwe woorden leren. Hierna nog even puzzelen, wat Ka. heel goed kan! Hij vind het ook leuk om een andere puzzel te mogen maken dan tijdens zijn therapie. Hierna was het voor de kinderen weer tijd om naar huis te gaan!

Thuis zijn we eerst gaan lunchen. Normaal gaan we na de lunch meteen rapporteren, maar omdat de ouders van Kirsten vandaag zijn aangekomen zijn we eerst met zijn allen na gaan denken over weer nieuwe doelen voor de kinderen. Na het bedenken van deze doelen hebben we de rapportages ingevuld. Omdat de nieuwe meiden de schoolgaande kinderen nog niet hebben gerapporteerd hebben zij meegekeken bij Ellen en heb ik beide Sa.’s rood gemaakt omdat zij er niet waren. Nadat we hiermee klaar waren, ben ik nog even aan school gaan werken op mijn kamer. Er was wat lawaai van de lokale mensen hier dus ik kon me beneden niet zo goed concentreren. Hierna ben ik mijn was gaan doen, dit was weer een hele grote berg geworden intussen! Ik was er best wel even mee bezig geweest, en toen ik klaar was, was het al etenstijd. Vandaag aten we soep met broodjes. Na het eten heb ik even gedoucht, en de tijd lijkt wel te vliegen want nu is het al weer 9 uur. Zo nog even werken aan sollicitaties, want als ik thuis ben zal ik toch ook weer moeten gaan werken!

27-10-16

Op deze donderdag stond ik bij de multiple groep. Hier zitten momenteel vijf kinderen met een meervoudige beperking. Helaas was een van hen afwezig, waardoor het wat rustiger was. Vandaag heb ik voor het eerst Ha. weer opgehaald, het was even goed kijken waar hij ongeveer woonde! Op het project aangekomen zijn we begonnen met de dagelijkse fysiotherapie van Aw. en Ha. terwijl Ab. en Sa. zijn begonnen bij de andere groep. De therapie met Ha. ging niet heel erg goed, hij was erg van streek en wilde niet op zijn rug blijven liggen. Ik vond het raar om hem zo te zien omdat hij heel anders was toen ik hem de eerste keren weken geleden zag. Op zich is dat wel logisch, want hij is heel lang niet bij ons geweest en heeft dus ook heel lang geen therapie gehad. Toen Ab. en Sa. weer terug waren, ben ik ook begonnen met hun therapie. Sa. was vandaag erg vrolijk, hij heeft erg veel gelachen en was helemaal niet moe. Hij heeft zijn therapie goed gedaan en heeft lekker samen gespeeld met Ab. Ab. was zelf daarentegen weer erg lui vandaag. Hij heeft wel wat gelopen maar ging steeds gauw weer zitten of liggen. Deze dag ging wat anders dan normaal, omdat om 11 uur een Europese vrouw kwam met een nieuw kindje en zijn ouders. Het was erg leuk om dit nieuwe kind voor het eerst te zien, hij was pas anderhalf en had problemen met leren lopen. Ook is hij doof, en we zagen dat hij helemaal nog geen tanden had of blijk van dat deze nog komen. Ellen heeft een hoop vragen gesteld aan het gezin zodat duidelijk waren wat de problemen zijn en wat de ouders verwachten. Het was erg lastig omdat de ouders erg hoge verwachtingen hebben, zij hebben de hoop dat wij ‘blanken’ de problemen zoals zijn doofheid, het niet praten en lopen al gauw op kunnen lossen. Ik vond het erg interessant om hier bij te zijn en om te zien dat deze nog jonge ouders erg liefdevol omgingen met hun kind. De tijd ging door dit gesprek erg snel voorbij en was het zo weer kwart voor 1 en tijd om naar huis te gaan. Na de lunch zijn we weer begonnen met het rapporteren. Dit ging weer erg vlot omdat we met zo veel vrijwilligers zijn. Na het rapporteren zijn we weer verder gaan met de nieuwe doelen stellen voor de kinderen. We zijn hier nog best lang mee bezig geweest, want steeds bedenken we weer nieuwe en andere dingen die handig kunnen zijn. Toen we voor vandaag klaar waren met het opstellen van nieuwe doelen heb ik mijn was opgehangen die was inmiddels droog. Vandaag hebben we lekker aardappeltjes gegeten met groente en kip. Ook hadden we lekker mango als toetje. We hebben nog best lang aan tafel zitten kletsen een ook ’s avonds hebben we met alle vrijwilligers samen nog wat gekletst op de kamer. Ik ga nu rond 11 uur slapen, dat is best wel laat voor mij hier!

28-10-16

Ook vrijdag stond ik op de multiple groep. Helaas was ook vandaag Ab. afwezig waardoor de dag wat rustiger begon. Na het welkom ben ik samen met Mirjan de therapie van Aw. gaan doen, zij had dit nog nooit gedaan en ook pas een keer gezien. Ik heb haar veel uitgelegd en zelf laten ervaren hoe de therapie gaat en dit ging al erg goed! We hebben lekker rustig aan gedaan want we hadden alle tijd aangezien Sa. en Ab. weer begonnen op de schoolgroep. Toen zij terugkwamen was het weer een erg vrolijke boel. De therapie ging erg vlot en iedereen deed goed zijn best. Het was op een gegeven moment wel heel erg schrikken, omdat Ha. plots een mond vol bloed had. Wij hadden het allemaal nog nooit gezien en zijn meteen Ellen gaan halen en iedereen was meteen heel alert en bezig met doekjes en water halen. Ellen legde uit dat hij dit vaker heeft omdat dan zijn tandvlees kapot was, maar het zag er best heftig uit en wij waren er allemaal best van geschrokken. Het zag er uit alsof hij het had opgehoest of zo en dat hij er in zou gaan stikken. De volgende keer kunnen we dus gewoon een doekje pakken en hem water geven, maar met bloed is het natuurlijk altijd erg goed oppassen. We hebben hierna nog het zittende deel van de therapie gedaan, want we beginnen altijd met het liggende deel. Tussendoor rusten de kinderen altijd even uit omdat de therapie erg intensief is voor hen. Ook de sensopathische activiteit hebben we met de kinderen gedaan, alleen vonden Aw. en Ha. er vandaag niet zo veel aan helaas. Het lijkt me leuk om eens na te denken over een heel andere activiteit, omdat we nu nog vaak dezelfde doen. Aan het eind van de dag hebben we ook nog wat leuke foto’s gemaakt van Kirsten met de kinderen, zij heeft helaas morgen haar laatste werkdag en gaan ons verlaten :(. Omdat we lekker rustig aan konden doen hebben we ook wat gekletst tijdens het werk. Ik ben toen samen met Suzanne op een super leuk idee gekomen: ik wil een soort houten rad laten maken bij een lokale houtbewerkingswinkel. Dat rad kunnen de kinderen dan elke dag draaien voor het laatste kwartier waarmee ze iets leuks uitkiezen om te doen. Er komt dan bijvoorbeeld muziek, dans, zingen, film en theater op te staan. Heel precies weet ik het nog niet, maar ik wil dit lekker uitgebreid gaan uitwerken en dan kan ik er meteen iets mee doen voor school!

Nadat de kinderen naar huis waren, zijn we zoals altijd weer gaan lunchen. Vandaag hebben we heel erg lang doorgewerkt om alles voor het weekend af te krijgen, omdat we volgende week gaan beginnen met de tonieuwe leerdoelen. We zijn eerst begonnen met het rapporteren van de oude leerdoelen, voor de op een na laatste keer. Hierna hebben we de laatste leerdoelen van de kinderen opgesteld, wat in principe best vlot verliep! Hierna zijn we de laatste dingen voor de nieuwe leerdoelen gaan voorbereiden. Zo moesten er materialen verzameld en gemaakt worden, schriftjes geschreven worden en alle leerdoelen van alle kinderen moesten netjes onder elkaar in een bestand gezet worden. Alles bij elkaar was dit nog best wel heel veel werk, maar nu is alles helemaal klaar en kunnen we morgen na de wat kortere dag lekker weekend houden!

We aten s’ avonds wat later, er moest erg veel aan het eten gedaan worden omdat de ouders en de broer met zijn vriendin van Kirsten mee kwamen eten. Dit was wel erg leuk, en met super veel mensen aan de tafel! We hebben lekker ugali gegeten, een lokaal gerecht wat heel simpel bestaat uit meel met water. Samen met een sausje is dit super lekker en ik wil het nog een keer leren zodat ik het thuis ook kan maken! Hierbij aten we weer inktvis, octopus en gewone vis. Octopus is toch wel mijn favoriete vissoort hier geworden! De eerste keer is het erg raar om te eten maar het is echt super lekker. We zijn erg lang aan tafel blijven zitten en hebben nog wat leuke groepsfoto’s gemaakt. Na het eten zijn we nog voor een laatste keer samen met Kirsten op de kamer gaan zitten om te kletsen. Dit was nog erg gezellig, en het is denk ik wel raar als ze straks weg is!

29-10-16

Vandaag is het al weer zaterdag en staat er een korte dag op het programma. Op zaterdag komt alleen Sa. van de multiple groep, dus hij gaat dan samen bij de rest van de kinderen. We zijn weer begonnen met het boekje en het leren van de medeklinkers. De kinderen luisteren allemaal erg goed, behalve Sa. wilde niet meedoen. Hij was erg dwars en heeft het Sanne even erg moeilijk gemaakt omdat zij vandaag aan hem gekoppeld was. Na het schoolse deel van deze dag zijn we naar buiten gegaan om te werken aan een prachtig schilderij met zijn allen, zie de foto’s voor het resultaat! Dit is er echt heel gaaf uit komen te zien, iets wat ik zelf nog wel in huis zou willen hangen! Iedereen vond het erg leuk en deed goed zijn best, ook Sa.! Aan het eind van de creatieve activiteit kwamen de ouders van Kirsten op het project kijken. Dit was erg leuk, want de taxichauffeur had de muziek lekker hard aangezet zodat de kinderen lekker konden dansen. Alle kinderen maar ook de vrijwilligers hadden ontzettend veel plezier ookal was het super erg zweten van de warmte. Het was zo leuk om al deze kinderen zo vrolijk te zien, ze hebben echt een super leuke dag gehad. Ook vandaag zijn er weer leuke foto’s gemaakt, en een groepsfoto van iedereen bij elkaar met alle kinderen. Het was al snel het einde van deze dag en tijd om weer naar huis te gaan. Hier zijn we voor de laatste keer de oude leerdoelen gaan rapporteren en toen was het al weekend! We zijn bij Blue Oyster gaan eten, een hotel heel vlak in de buurt waar ook Kirsten nu al was met haar ouders. Ik heb een gerecht op met allerlei verschillende hapjes en dat was erg lekker! Hierna zijn we gaan zonnen, en wat was dat weer heerlijk! Even lekker de zee in, muziek luisteren en lezen, zo kom ik mijn weekend wel door! Voor het eten heb ik nog gauw mijn ondergoed gewassen, dit was ook super erg nodig want ik had vandaag mijn laatste schone aangedaan haha. Les: dus echt veel eerder mijn was doen. Dit gaat trouwens heel primitief in een teiltje en zelf uitwringen, niet echt een leuk klusje dus. s’ Avonds zijn we gaan eten bij Bahari, dat is een pizza restaurant waar ze heel veel keus hebben. Na het eten zijn we nog even blijven kletsen, en heeft Ellen gevraagd of ik met mijn camera een nieuw filmpje van het project wil maken. Dit lijkt me echt super leuk om te doen dus dat ga ik dan ook zeker doen binnenkort!

30-10-2016

Zondag hebben we een heerlijke relax-stranddag gehad. Alle andere meiden waren nog niet bij Jozani forest geweest, en ik wel dus zij zijn daar heen gegaan en ik vast naar het strand. Het was erg lekker zo vroeg, wel een beetje vreemd omdat er helemaal niemand op het strand was omdat het laagseizoen is en al vroeg. Gelukkig was Kirsten met haar ouders in Paje, dus ik heb toen al met haar afgesproken. We zijn samen even naar de rotonde gelopen zodat zij beltegoed kon halen en ik heb gelijk simkaartjes gehaald voor mama en Erica plus beltegoed. Helaas had ik mijn slechte slippers aan dus heb weer lekker blaren. Daarna weer terug naar het strand, waar het helaas een beetje bewolkt werd. Op een gegeven moment kwam er zelfs regen! Op dat moment kwamen de anderen ook terug van Jozani, en zijn we wat gaan eten. We zaten bij het restaurant waar de Kirsten sliep, en daar hadden ze veel Japanse gerechten. Niet persé mijn ding, maar ze hadden wel wat lekkers. Helaas hadden ze tot twee keer toe niet het gerecht op voorraad dat ik wilde hebben, dus hebben ze maar een kipsalade gefabriceerd voor mij. Na de lunch was de lucht weer opgeklaard en hebben we heerlijk aan het strand liggen zonnen. Het was zo ontzettend warm! Ik ben ook best wel verbrand terwijl ik me goed had ingesmeerd, iets wat ik eigenlijk bijna nooit doe normaal. s’ Avonds hebben we gegeten bij B4, een strandtent die nog niet zo lang open is. Ze hebben hier alleen burgers, en het was echt super lekker! Ook echt lekkere frietjes, normaal zijn ze vaak slap en vies maar hier niet. Hierna zijn we naar huis gegaan, en hebben we zero dark thirty gekeken met alle vrijwilligers samen. Sascha was maandag jarig, dus zijn we opgebleven tot het twaalf uur was, en dat is voor hier echt laat! Het was wel echt leuk om haar meteen al te kunnen feliciteren en het was ook erg gezellig! Op maandag hebben we een leuke verassing gepland voor haar, dus hierna zijn we lekker gaan slapen!

31-01-2016

Deze maandag was Sascha dus jarig. We hebben ervoor gezorgd dat we lekker een picknick ontbijt konden houden op het strand, en dat was erg geslaagd! We hadden lekker chapati, fruit, cake en m&m’s. We hebben ons allemaal helemaal vol gegeten, zo vol dat we niet eens geluncht hebben omdat we nog vol zaten. Ook vandaag was het ontzettend warm op het strand, en is bijna iedereen wel verbrand. Helaas was het ook de allerlaatste dag van Kirsten dat we haar zagen, want vandaag vertrekt ze naar Kendwa. We hebben nog wat laatste foto’s gemaakt samen, leuke herinneringen! Het is wel raar als ze straks weg is, want met Kirsten heb ik bijna heel mijn tijd tot nu toe gezeten! We hebben afgesproken dat we met onze groep in Nederland nog afspreken, en naar de winterefteling gaan als dat nog is als ik thuis kom! Zo een belofte wordt vaak gemaakt op vakantie en niet nagekomen, maar dit is zo anders als een vakantie. We hebben altijd 24/7 met elkaar samengezeten en hebben allemaal veel gedeeld Het zou super leuk zijn om het contact te kunnen houden omdat we wel echt een goed band hebben opgebouwd allemaal met elkaar. Na het vertrek van Kirsten hebben we nog meer genoten van de zon, de zee en het strand. Rond 3 uur zijn we naar huis vertrokken om ons wat op te frissen en naar the Rock te gaan, dit is erg bekend in Zanzibar. Als je op Zanzibar googled krijg je dit ook altijd te zien. Hier hebben we lekker wat gedronken, ik had zelf een Martini genomen echt super lekker! Hierna zijn we gaan eten aan de overkant, bij Upendo. Dit is een mooi en gezellig restaurant, met niet heel veel keus maar wel echt lekker! Ook hier heb ik weer de hamburger gekozen en die was erg lekker! Maar toch was die van B4 nog net wat beter. Ellen en Fabi waren ook mee uit eten, en ook wel een beetje ter ere van de verjaardag van Sascha. Na het eten zijn we weer naar huis gegaan, iedereen was al erg moe en er staat weer een nieuwe werkweek op de planning. Alhoewel, voor mij maar twee dagen want woensdag komen papa, mama en Erica en heb ik zelf ook een week vakantie! Ik heb hier echt heel veel zin in, lekker een hele week relaxen en ontspannen. Eindelijk mijn ouders weer zien en volgens mij ga ik echt overladen worden met lekker eten!

Zo, dat was mijn hele lange blog en dit is een beetje hoe mijn week er zoal uit ziet. Als je het leuk vind iets meer te horen over de kinderen kun je altijd een berichtje sturen, maar zoals ik al zei wil ik dat niet openbaar online zetten ivm. privacy. Over een tijdje schrijf ik weer een nieuwe blog!

xxx Anne

1. José:
    1 november 2016
    Zo te lezen kom je je dagen wel door. De aankomende weken zullen ook wel snel gaan als je pa en ma en Erica komen. Geniet ervan en van de lekkere dingen die ze bij hebben :-)

Xxx José